Happy momlife

burn out
Foto van Joyce

Joyce

Moeder van 3, bonus van 1, gescheiden en opnieuw verliefd geworden. Deelt tips om met je kids te doen, lekker recepten, budget tips en de leukste uitjes!

Zo voorkwam ik een burn-out

Sommige volgers zullen misschien wel weten dat ik een paar jaren geleden ziek thuis heb gezeten. Ik zat helemaal niet lekker in mijn vel, had last van mega schuldgevoelens en alles was mij teveel geworden. Ik was 19, net onverwacht moeder geworden, volgde een opleiding, liep stage en had een bijbaantje. Daarnaast woonden wij op onszelf en moest de huishouding gedaan worden. Tussendoor verhuisden wij ook nog eens en toen merkte ik dat het niet goed ging. 

Ik was moe, heel moe en kon nergens meer van genieten. Niks kon mij meer enthousiast krijg en dat terwijl we toen net samen een heel fijn thuis hadden gecreëerd. Tel daarbij op dat mijn stage op de kinderafdeling in het ziekenhuis mega pittig was en ik moeilijk mijn gevoel kon uitzetten. Een bezoekje aan de huisarts zorgde ervoor dat ik werd geconfronteerd met mijn eigen gedrag, mijn drukte en er werden stappen ondernomen om meer rust te krijgen.

Ik stopte met mijn opleiding, in ieder geval tijdelijk. Ik besloot er alles aan te doen om ervoor te zorgen dat ik rust kreeg. Daarnaast werd er een afspraak gemaakt bij een psycholoog om te bespreken hoe ik mezelf beter op orde kon krijgen, hoe ik alles beter kon plannen, maar vooral hoe ik het hele jaar voorafgaand aan dit gebeuren kon verwerken. Ik was plots moeder geworden en dat had mij blijkbaar meer gedaan dan ik liet blijken. Mijn leven was veranderd en dit alles had ik nooit een plek gegeven. Daarnaast volgende ik een cursus mindfulness die mij ook verder hielp.

Mindfulness helpt je bij het bewust aanwezig worden van het huidige moment, waardoor je alle drukte en stress even achter je kan laten. Het was daarbij heel fijn dat ik mij verder geen zorgen hoefde te maken over de kosten van deze cursus. Deze werd namelijk vergoed door mijn verzekeraar, waardoor ik mij volledig kon richten op mijn herstel. Dit is dus zeker een goede tip voor iedereen die in zijn/haar drukke leven wat rust wil vinden. Via de zorgverzekering van FBTO kun je via de module Conditie & Fitheid zelf bepalen of je dit meeverzekerd wilt hebben.

Naast dit alles zorgde ik ook voor meer rust, ik sliep veel en deed veel dingen waar ik echt blij van werd. Daarnaast besloot ik toen veel te gaan bloggen en dat heeft mij ook gebracht waar ik nu ben. Ik schreef niet over wat er speelde, dat heb ik tot nu toe eigenlijk amper gedaan op mijn site. Ik schreef over het moederschap, want in die tijd kwam ik erachter dat moeder zijn voor mij het mooiste in het leven is. Ik vond het heerlijk om zoveel tijd met Aron door te brengen, al voelde het soms wel alsof ik de gemiste tijd wilde inhalen.

Na ongeveer een jaar begon ik langzaam weer dingen op te pakken, ik begon weer met een opleiding en deed steeds meer dingen. Maar ik merk nog vaak dat ik slecht tegen drukke dagen kan en sommige situaties maken mij erg benauwd. Vooral na de geboorte van Fleur viel ik weer helemaal terug door alles stress en onrust die er bij ons kleine meisje kwam kijken.

Door op tijd aan de bel te trekken kon ik dit keer gelukkig een echte burn-out voorkomen. En omdat ik weet dat ik niet de enige moeder ben die tegen deze problemen aanloopt, deel ik graag de tips die mij goed geholpen hebben:

• Neem je rust, ik sliep veel. Dit was vaak ook het enige moment dat mijn hoofd rustig was/is.

• Zoek professionele hulp, ook als je nog niet in een burn-out zit kun je het beste hulp in schakelen. Geloof mij, je wilt het liever voorkomen. En je hoeft niet persé gelijk naar een psycholoog. Vaak kun je via je zorgverzekeraar cursussen volgen, zoals een mindfulness cursus, die helpen bij het voorkomen van een burn-out. Hier heb ik zelf heel veel baat bij gehad.

• Doe dingen waar je oprecht blij van wordt. Verplichtingen ben ik sinds die periode mee gestopt, verplichte feestdagen, verjaardagen etc. ik kies uit wat ik belangrijk vind en waar ik de energie voor heb

• Minder Social Media. Ook dit is iets waar ik destijds veel minder mee bezig was. Social Media geeft veel druk en door dit los te laten kreeg ik veel meer rust. Niet iedereen hoeft alles te zien en mee te maken. Daarnaast heb ik ook mijn mailbox en facebook chat van mijn telefoon verwijderd. Allemaal prikkels die ik destijds niet kon hebben en nu nog steeds niet.

• Pak een boek. Het hoeft niet eens een zelfhulpboek te zijn, maar een boek dat lekker makkelijk weg leest is ook al heel rustgevend.

• Ga naar buiten. Dit was mijn grootste les tijdens mijn mindere periode en nog steeds doe ik het iedere ochtend. Ik loop een rondje samen of alleen. Soms is het een lang rondje en soms is het een rondje naar de winkel. Heerlijk even in de buitenlucht en nergens mee bezig zijn behalve de wandeling.

• Hou een ritme. Als je je overgeeft aan de rust heb je vaak geen ritme meer over. Dat is eigenlijk ook niet goed. Ik had Aron waardoor ik een ritme had, maar als je geen kind hebt moet je hier zelf voor zorgen. Zorg er voor dat je dagen een klein beetje houvast hebben.

• Zeg NEE! Ik ben iemand die heel snel zegt: Ja hoor doe ik wel, ja hoor is goed. Maar vaker nee zeggen is zo belangrijk als je op bent en je liever geen burn-out krijgt.

• En het allerbelangrijkste: accepteer de situatie! Zit je niet lekker in je vel? Ben je moe? Accepteer dat het even zo loopt en geef je hieraan over. Je verzetten heeft geen enkele zin, want je krijgt het twee keer zo hard terug.

Denk om jezelf!

Facebook Comments

Share this post