Sommige inkomsten en uitgaven heb je iedere maand, andere uitgaven per kwartaal, sommige per half jaar of misschien heb je wel kosten per jaar. Aan het begin van ieder jaar maak ik een excel sheet waarin ik alle inkomsten uitgaven zet. Voor het hele jaar, maar ook zeker per maand. Zo weet ik precies wat er wanneer uit gaat. Maar hoe begin je zo’n excel document?
Voor excel hoef je niet te betalen. Google heeft namelijk een gratis variant, erg handig en dat scheelt je alweer een uitgave. En dan is het tijd om alles overzichtelijk te gaan maken. Laten we beginnen.
1. Vul je inkomsten in
Ik maak altijd twee kolommen. De eerste is voor de inkomsten. Ik maak hierbij een overzicht per maand. Hier zet ik loon van mijn man op, toeslagen die wij nog krijgen en het deel wat ik mezelf iedere maand uitbetaal als loon. Daarnaast kun je ook de kinderbijslag noteren in de maand waarop het binnen komt. Krijg je nog meer binnen? Dan is het handig om dit er ook bij te noteren.
2. Vul je uitgaven in
En dan ga ik de uitgaven noteren. Ik begin met het noteren van de vaste lasten, denk aan je huur of andere woonlasten, energie en andere abonnementen. Dan vul ik ons boodschappenbudget in. Op dit moment wil ik maximaal €70,- per week aan boodschappen uit geven. Ook heb ik een apart kruidvat budget (haha) dit reserveer ik maandelijks voor de luiers, billendoekjes, verzorgingsproducten en papjes voor Fleur. Dan maak ik een schattig wat wij nodig zullen hebben voor de benzine per maand. Dit is iedere maand ongeveer gelijk aangezien de auto niet veel gebruikt wordt. Dan is er nog een potje voor de leuke dingen, zoals voetbal avonden, eventuele etentjes. Ik vul dit ook in aan de hand van mijn agenda. Staat er veel gepland? Dan zal ik ook mijn budget hiervoor iets omhoog zetten.
3. Maak een begroting
Voor de variabele uitgaven maak ik een begroting. Hoeveel wil ik er per maand gemiddeld aan uitgeven? Hierbij neem ik voornamelijk de uitjes, boodschappen en ons kruidvat budget mee. Ook maak ik een begroting voor ons spaargeld. Hoeveel willen wij iedere maand opzij zetten? En in welke potjes wil ik dit verdelen (potjes: koopwoning, vakantie, onverwachte uitgaven, kinderen)
4. Kijk of je kunt besparen
Heb ik dit allemaal gedaan? Dan kijk ik hoeveel wij onder aan de streep overhouden. Ik wil voldoende overhouden aangezien wij een huis willen kopen is voldoende spaargeld wel belangrijk. Ik ga dan toch nog kijken of ik ergens op kan besparen. Goedkopere abonnementen? Goedkopere verzekeringen? Of wat dacht je van het boodschappenbudget kan ik daar nog iets aan doen? Er valt altijd wel ergens op te besparen.
Heb jij je inkomsten en uitgaven overzichtelijk staan?
Ik houd dit ook altijd bij. Voornamelijk onze inkomens en de vaste lasten incl maandelijks sparen voor ons en de kinderen.
Ik heb een tijdje onze boodschappen bij gehouden. Dat maakte me bewust en hierdoor kunnen besparen. Vanaf januari, nu dus, wil ik dat weer gaan doen.
Ik doe dit inderdaad ook aan de hand van Excel. Verandert er iets dan rekent excel het namelijk gelijk uit. Ik maak dit aan het begin van het jaar en pas het alleen aan wanneer tarieven veranderen. Van het bedrag wat overblijft gaat een gedeelte apart op de spaarrekening en heb ik envelopjes in huis waar elke maand een tientje in gaat. Hier gaan kinderfeestcadeautjes en kerst enz. vanaf.