De feestdagen zijn een goudmijn voor veel bedrijven. Het gaat dan niet alleen om winkels en webshops, die een flinke omzetstijging zien tijdens de feestdagen. Ook andere bedrijven merken dat er veel meer consumenten op hen afkomen. De aanschaf van cadeaus en grote verkoopdagen zoals Black Friday, weten de omzet behoorlijk te stuwen.

Feestdagen als bron van inkomsten
Daarmee zijn de feestdagen een mooie bron van inkomsten voor veel verschillende bedrijven. Denk bijvoorbeeld aan de supermarkten, e-commerce en pakketbezorging. Bovendien zijn er ook veel Nederlanders die rondom de feestdagen het grauwe weer in Nederland wel beu zijn, en daarom kiezen voor een lastminute naar de zon of wintersport. Rondom de jaarwisseling zijn vuurwerkvrije vakantieparken zeer in trek. Ook de eindejaarsuitkering kent verschillende bestemmingen.
Detailhandel
Niet verrassend weet de detailhandel de meeste omzet te behalen tijdens de feestdagen. Het gaat dan bijvoorbeeld om warenhuizen, kledingwinkels en webshops. Consumenten kopen cadeaus, kleding voor een evenement of gezellige decoratie voor thuis. Bovendien zijn er verschillende verkoopdagen die de omzet extra stuwen. Nederlanders geven ieder jaar flink wat uit tijdens een dag als Black Friday, die bij de meeste winkels inmiddels wel een week duurt. Natuurlijk wordt er ook flink wat uitgegeven aan vuurwerk, al zal er over een paar jaar wel een vuurwerkverbod worden ingevoerd. Voor de fysieke winkels zijn de feestdagen goud waard. Want tijdens deze dagen geven mensen elkaar veel cadeaus of willen ze iets extra’s doen, wat leidt tot hogere uitgaven en drukte in de winkelstraten.
Casinobedrijven die opereren via het internet
De online casino’s merken ook dat de omzet flink stijgt tijdens de feestdagen. Ze geven dan veel vaker een online casino bonus weg, of houden andere promoties, zoals toernooien of weggevertjes om meer mensen te laten gokken. Tijdens de feestdagen worden er allerlei bonussen gegeven, waarvan je flink kunt profiteren. Zo kun je soms gratis meedoen aan geselecteerde spellen of krijg je bij je volgende storting een verdubbeling tot een maximumbedrag, vergelijkbaar met de welkomstbonus.
Doordat er rondom de feestdagen ook vaak toernooien worden gehouden, zetten online gokkers veel in. De hoofdprijzen liegen er vaak ook niet om, waardoor veel spelers mee willen dingen voor deze prijzen.
Supermarkten
Natuurlijk weten ook supermarkten sterk te profiteren van de feestdagen. De afgelopen jaren is er een steeds sterkere vraag naar luxeproducten, feestmaaltijden en dranken. Consumenten kopen tijdens de feestdagen veel meer dan gemiddeld. Bijvoorbeeld vanwege het organiseren van een etentje of een borrel. Daarbij hoort ook uitgebreid ontbijten of brunchen bij de gezelligheid. Supermarkten hebben tijdens de feestdagen veel meer producten zoals vlees, vis, kaas, wijn en gebak in het assortiment. Aan de hand van feestfolders, gourmetproducten en seizoensproducten weten de supermarkten flink om te zetten. Tijdens de feestdagen worden bovendien de openingstijden ook vaker verruimd. Daarnaast zijn er veel leuke proefacties of luxe presentaties bij de kassa, om de consument tot meer impulsaankopen te bewegen.
E-commerce en pakketbezorging
Bedrijven in de e-commerce zoals webwinkels en bedrijven in de logistiek zoals pakketbezorgers, draaien tijdens de feestdagen op volle toeren. Veel consumenten winkelen online en daardoor stijgt het aantal aankopen explosief tijdens de feestdagen. Dat komt onder meer door actiedagen zoals Black Friday en Cyber Monday, waarbij duurdere producten flink in prijs worden verlaagd. Daardoor is er ook extra werk aan de winkel voor de pakketbezorgdiensten, zoals PostNL, DHL en UPS. Ze zetten extra personeel en bezorgwagens in om alle pakketten te kunnen verwerken. Ieder jaar worden consumenten geconfronteerd met langere wachttijden, want snelle levering lukt niet altijd. Webshops slaan van tevoren een behoorlijke voorraad in en reserveren een groot deel van het reclamebudget voor rond de feestdagen.
Doordat je gemakkelijk vanuit je luie stoel kunt bestellen en de koopdrang die bij consumenten optreedt rondom de feestdagen, wordt er rondom de feestdagen veel meer besteld dan op andere momenten van het jaar. Dat leidt tot recordomzetten bij de webwinkels en pakketbezorgers.
Reisbureaus en vakantieparken
Ten slotte zijn er rond de feestdagen ook een hoop mensen die wel klaar zijn met het grauwe weer in Nederland en last krijgen van reiskriebels. Veel reisorganisaties en vakantieverblijven stunten tijdens de feestdagen met mooie acties. Daardoor zijn er ook meer gezinnen en stellen die voor een zacht prijsje gezelligheid of ontspanning buiten de deur zoeken. Met name het kerstarrangement in een vakantiepark, hotel of wellnessresort is erg populair. Ook wintersportvakanties en stedentrips zijn rond Kerst en oud en nieuw erg populair. Verder zijn voor mensen met huisdieren de vuurwerkvrije vakantieparken in trek.
Ten slotte zijn er ook veel consumenten die tijdens de feestdagen al denken aan de zomervakantie, omdat ze dan hun eindejaarsuitkering hebben ontvangen. De combinatie van vrije dagen en de drang om er iets moois van te maken, leidt tot meer reserveringen. Dat geldt overigens ook voor groepsboekingen zoals bedrijfsuitjes. Dergelijke reserveringen leiden tot veel extra omzet voor de reisbranche in deze periode.
Geef een reactie