Persoonlijk

Challenge | Groene maandag

Ik heb al vaker  op mijn blog aangegeven dat ik graag minder vlees zou willen eten. Soms denken wij dat wij beide niet zonder vlees kunnen, maar ik denk zeker dat het mogelijk is om groener te gaan eten. Het blijkt nu zo te zijn dat 9 van de 10 Nederlanders te weinig groente en fruit binnen krijgt. Bizar eigenlijk! En ondanks dat wij hier dagelijks groente en fruit eten denk ik dat wij ook te weinig binnen krijgen. En dat wij eigenlijk meer vlees eten dan nog is.

Hoe gaat dat bij ons thuis?

Wij zijn echte vleeseters en eigenlijk staat er hier dagelijks vlees op tafel. Meestal is dit gevogelte, vis of rundvlees. Varkensvlees hebben wij een tijd geleden al van ons menu geschrapt. Wel met hier en daar een uitzondering. Ik was er namelijk van overtuigd dat vlees bij de maaltijd hoorde. Na het kijken en lezen van allerlei onderzoeken kwam ik er wel achter dat vlees echt niet altijd gezond is. Ook de plek waar het vlees vandaan komt heeft hier invloed op. Zo maakten wij onlangs de keuze om voor vlees van de slager te gaan en kip van de poelier. Ik heb voorheen bij een slager gewerkt en daar werd alles biologisch aangeleverd. Ik merk zelf dat ik tijdens het eten liever mijn groente laat staan, want vlees is toch zonde om niet op te eten?

Het onderzoek

Eind januari bracht het Rijksinstituut van Volksgezondheid en Milieu (RIVM) een rapport uit over de eetgewoonten van Nederlanders. We moeten minder vlees eten, want dat is beter voor zowel onze gezondheid als het milieu. Uit het onderzoek blijkt dat wij Nederlanders dol zijn op ons stukje vlees. Ongeveer 40% van de respondenten* ziet het voordeel van minder vlees eten niet in. Hoor ik ook bij dit percentage of ga ik overstag? Veel Nederlanders vinden bijvoorbeeld een BBQ niet compleet zonder een stukje vlees en ik moet eerlijk toegeven dat ik mij ook geen BBQ kan voorstellen zonder vlees. Daar draait het toch om bij een BBQ? Het RIVM schrijft 500 gram vlees per week voor en wij Nederlanders gaan hier gemiddeld zeker overheen met zo’n 100 gram vlees per dag en driekwart van de Nederlanders die tussen de 5-7 keer per week vlees eet.

#groenemaandag challenge

Uit het onderzoek blijkt dat 45% van de Nederlanders elke dag van de week vlees eet. Nu is mijn reactie hierop; dat valt toch best mee? Dat is ook zo maar het is niet gezond om dagelijks veel vlees te eten. Helemaal wanneer je de keus maakt om vlees te halen wat vol gespoten is met troep. Nu heeft HelloFresh mij uitgedaagd mee te doen aan #groenemaandag en ik ga deze uitdaging  graag aan. Wat houdt het in? De week op maandag starten met een groene maaltijd: een maaltijd zonder vlees en met meer groente! Nu kan het best lastig zijn om lekkere vegetarische gerechten te bedenken. Om hierbij te helpen ga je naar www.hellofresh.nl/groenemaandag, voor allerlei nieuwtjes, tips & tricks en groene gerechten! En als extra steuntje in de rug probeer je gemakkelijk de (vegetarische) gerechten uit een HelloFresh proefbox naar keuze. Deze bestel je t/m 15 april met de code GROENEMAANDAG2017 met 20% korting. Op HelloFresh staan de actievoorwaarden.

De uitdaging

Ik heb van HelloFresh een box ontvangen met ‘veggie’ gerechten. En heel eerlijk? Ik was wel een beetje bang. Ik lust namelijk absoluut geen champignons en bij een veggie gerecht kun je dit wel snel verwachten. Ik kreeg een box met drie veggie maaltijden en de recepten die erin zaten waren:

  • Groente-roerei met aardappelen
  • Parelgerst met broccoli
  • Parelcouscous met Champignons

Prima gerechten dacht ik zo! Er zat namelijk, in maar één gerecht champignons. Dit kan ik wel aan en aangezien het echt door het gerecht heen zit durf ik ze wel weer eens  te proeven. Vanavond eten wij onze eerste veggie maaltijd en ik ben heel benieuwd! Ik zal vanavond na onze maaltijd delen of het een geslaagde maaltijd was. Het zijn allemaal nieuwe en onbekende recepten wat natuurlijk hartstikke leuk is om te ontdekken. Wil je eten of de veggie gerechten lekker waren? Dan kun je mijn social media volgen.

HelloFresh

Social media is natuurlijk ook de bron om inspiratie op te doen voor recepten, laten we daarom onze krachten samen bundelen en met z’n allen de #groenemaandag vullen met lekkere groene recepten. Want ik kan wel wat inspiratie gebruiken. En jij? Jij maakt ook nog eens kans op leuke prijzen!

* HelloFresh heeft in samenwerking met Kantar TNS (voormalig TNS Nipo) een onderzoek gedaan onder 1.000 respondenten, naar de houding van Nederlanders ten opzichte van het eten van (minder) vlees en (meer) groenten. In deze studie zijn mannen en vrouwen vanaf 18 jaar ondervraagd, waarbij rekening gehouden is met een representatieve spreiding in gezinssituatie, achtergrond, leeftijd, geslacht, sekse, demografische kenmerken en huishoudgrootte.

Previous Post Next Post

heb je deze blogs al gelezen?

5 Comments

  • Reply Amy

    Wat leuk dat je dit gaat proberen! Ben benieuwd naar je ervaringen 🙂 Mijn vriend dacht ook altijd dat geen vlees onmogelijk is, maar nu we steeds meer gerechten maken waarbij we iets totaal anders maken ipv vlees vervangen mist hij het totaal niet. Champignons en tofu lust ik ook niet, dus die komen niet in huis. Gelukkig is er nog zoveel meer keuze! Veel plezier met groen koken!

    27/03/2017 at 10:00 am
    • Reply admin

      Het is voor ons wel een zoektocht! Als je nog tips hebt zonder champignons? haha! 😀

      27/03/2017 at 12:33 pm
  • Reply Huismama

    Wij zijn, door de jicht van mijn manlief, ook heel anders gaan eten. Zeker minder vlees, en dat valt echt niet mee. Toch zijn er heerlijke recepten zonder vlees! Hou je wel van andere paddestoelen? Die zijn wat betreft structuur een goede vleesvervanger.

    27/03/2017 at 1:43 pm
  • Reply Patricia

    Ik zou ook zo’n samenwerking nodig hebben om mijn man van het vlees te krijgen. Kies ik voor vegetarisch dan komt ie altijd wel weer met vlees aanzetten dat bij dat gerecht past… pfff…

    27/03/2017 at 5:47 pm
  • Reply Maartje

    Wij eten gemiddeld per week denk ik geen 500 gram vlees per persoon. De ene week gaat het wel beter dan de ander.
    De ene week eten we vooral vlees een andere week eten we veel vleesvervangers en weer een andere week eten we veel vis en groentegerechten.
    Als we wel eens uit pakjes / zakjes koken de verhoudingen altijd niet kloppen, 500 gram kip met 1 paprika en 1 ui dat is toch veel te weinig groente voor 4 personen! Meestal halveer ik het vlees en verdubbel of verdriedubbel ik de hoeveelheid groente. Mijn vriend is gelukkig niet een echte man die niet zonder vlees kan. Dus ook hij vind het prima om vis of vegatarische burgers te eten. En als we in een creatieve bui zijn maken we zelf vlees vervangers of een groente gerecht met ei, kaas, noten of peulvruchten. Met deze aanpassingen heb ik echt niet het idee dat ik iets mis en kun je juist nog meer varieren met simpele en snelle gerechten.

    Wist je dat je dag vleesloos pas telt wanneer je ook geen vleeswaren op je brood eet! 😉

    27/03/2017 at 5:50 pm
  • Leave a Reply