Persoonlijk

5 tips: Geef je kind een goede nachtrust

Ik ben gezegend met twee kinderen die vanaf het begin al goed slapen. Maar toch denk ik dat wij hier zelf wel een aandeel in hebben. Wij houden een bepaalde ritme aan in de hoop dat beide kinderen een goede nachtrust hebben en tot dusver heeft het succes. ik krijg wel een s de vraag hoe ik het voor elkaar krijg en het leek mij leuk om mijn tips te delen met jullie.

1. Een vaste bedtijd
Aron gaat al vanaf dat hij baby is om een vaste tijd naar bed. Toen hij nog niet naar de basisschool ging was dit om 19:00 uur, tegenwoordig ligt hij uiterlijk om 18:30 in bed te slapen. Wij hebben hier nooit een verplichting van gemaakt, het ging eigenlijk automatisch zo. Bij Sofie het zelfde verhaal. Tegenwoordig slaapt ze om uiterlijk 19:00 uur en hoor ik haar pas de volgende ochtend weer. Wij zijn gezegend met twee slaapkopjes.

2. Het naar bed ritueel
Zodra het bedtijd is gaat Aron naar boven even douchen en dan zijn pyjama aan. Daarna duiken we op ons grote bed en pakken we het boekje slaapklets erbij. Even terugblikken op de dag, dit geeft Aron namelijk heel veel rust in zijn koppie. Daarna lees ik nog een boekje voor. De ene keer een kort verhaal de andere keer een iets langer verhaaltje. Op dit moment lezen we over de herfst en binnenkort zal het sinterklaas boekje weer voorbij komen.

3. Een donkere slaapkamer 
Dat kinderen beter slapen als het donker is weten we allemaal wel geloof ik. Hier is dat in ieder geval wel het geval. Ik heb voor de beide kinderen een verduisterend rolgordijn, maar je kunt ook denken aan een rolgordijn van VELUX. Zorg ervoor dat er zo min mogelijk ligt doorheen komt, zo is de kans groter dat je kleine lekker doorslaapt als het nog licht buiten is of als het al licht aan het worden is. (Dit is natuurlijk per kind verschillend)

4. Rust in en om het bedje
De kamers van de kinderen zijn ‘s avonds altijd opgeruimd. Zo kunnen ze lekker in slaap vallen op een rustige kamer. Ook hebben ze geen overload aan knuffels in hun bed liggen. Dit zijn alleen maar prikkels die hen wakker kunnen houden. Ze hebben beide +/- 2 knuffeltjes in bed liggen en dat is voldoende.

5. Geen schermen vlak voor het slapen 
Vlak voor dat de kinderen op bed gaan is het gedaan met de tv pret. De tv gaat uit en de volgende dag is er opnieuw tijd om tv te kijken. In het weekend gelden er andere regels, maar door de weeks is de tv beperkt.

Wat is jouw gouden tip omtrent het naar bed brengen en laten slapen?

Previous Post Next Post

heb je deze blogs al gelezen?

14 Comments

  • Reply Tamara

    Wat jij zegt, gewoon vaste tijden aanhouden werkt hier heel goed. Alleen voor Floris zoek ik nog even verder naar de gouden tip

    03/11/2015 at 10:04 am
    • Reply Joyce

      Haha Floris doet dag en nacht zijn bijnaam eer aan x

      03/11/2015 at 12:01 pm
  • Reply Vlijtig Liesje

    Mijn gouden tip is een vast ritme met een vast bedritueel. Dat werkte bij ons tenminste geweldig.

    03/11/2015 at 11:02 am
    • Reply Joyce

      Helemaal mee eens!

      03/11/2015 at 12:01 pm
  • Reply Mama van Vesper

    helemaal eens met deze tips… enkel voor Vesper moet er een nachtlampje branden. We zijn het aan het uittesten omdat ze niet zo goed slaapt de laatst tijd!

    03/11/2015 at 11:03 am
    • Reply Joyce

      Die periode heeft Aron ook gehad, niks mis mee toch?

      03/11/2015 at 12:01 pm
  • Reply Sonja

    Heerlijk dat je zulke goede slapers hebt! Ondanks dst wij alle tips al toepassen, hebben we jammer genoeg hier minder geluk. En daarbij wisselen de twins elkaar ook nog wel eens af. Grr.

    03/11/2015 at 11:47 am
    • Reply Joyce

      Ja ik ben er ook stiekem heel blij mee. Lijkt mij heel pittig als je weinig tot geen nachtrust krijgt.

      03/11/2015 at 12:01 pm
  • Reply Manon

    Ik ben het wel eens met je tips maar dat je er zelf aandeel in hebt vind ik niet waar. Er zijn heel veel moeders, waaronder ikzelf, die het precies doen zoals jij hier aangeeft met tips en die alsnog zitten met kindjes die 101x wakker worden… Dus je hebt er -vind ik- niet altijd zelf invloed op…

    03/11/2015 at 11:48 am
    • Reply Joyce

      Ik denk dat het bij ons wel het geval is en zo staat het in de tekst. Ik weet niet hoe het bij andere mensen gaat en kan daar niet over oordelen, maar ik weet wel hoe wij het doen en als ik hiervan afwijk is Aron wel onrustig. Dus in dat opzicht hebben wij (Robert en ik dus) hier wel een aandeel in.

      03/11/2015 at 11:58 am
  • Reply Lilian

    Wij kijken juist altijd eten tv vóór het slapen gaan., gezellig samen op de bank kijken we dan kookprogramma’s 🙂 Vind ik altijd wel een relaxt einde van de dag. Maar ik denk wel dat je helemaal gelijk hebt en het feit dat kinderen goed slapen niet alleen geluk is, maar ook rust, reinheid en regelmaat.

    03/11/2015 at 12:09 pm
  • Reply Jodi

    Heerlijk van die slaapkopjes. Onze kleine man is ook een echte slaapkop al heeft hij de laatste tijd veel moeite met inslaap komen toen hij van zijn wieg naar zijn ledikant ging. Maar we houden het vol en het gaat weer steeda beter.
    Geniet van je slaapkopjes

    03/11/2015 at 9:39 pm
  • Reply Daniëlle

    Ben het helemaal eens met jouw tips! Die hanteren wij ook. Nog niet zo lang geleden zijn wij verhuist en hebben nog geen geschikte gordijnen gevonden. Verduisterende rolgordijntjes zijn hier niet voldoende, en daarom denken wij over rolluiken. Verder over knuffels; mijn oudste slaapt júist goed met allemaal knuffels om zich heen en mijn jongste moet juist zo min mogelijk knuffels om zich heen. Dat is hier dus een groot verschil per kind.

    04/11/2015 at 3:43 pm
  • Reply Maai

    Tja, deze dingen zijn natuurlijk goed om te doen en helpen beter te slapen. Maar maken helaas van je kind geen goede slaper als ze dat niet zijn.

    06/11/2015 at 1:07 pm
  • Leave a Reply