Happy momlife

Picture of Joyce

Joyce

Moeder van 3, bonus van 1, gescheiden en opnieuw verliefd geworden. Deelt tips om met je kids te doen, lekker recepten, budget tips en de leukste uitjes!

3 tips om fitter te worden voor de zomer

Nog heel even en we kunnen eindelijk weer genieten van betere temperaturen en een heerlijk zonnetje. Iets waar we reikhalzend naar uitkijken. Tot die tijd is er echter nog wel wat werk aan de winkel. Misschien heb je je de afgelopen winter wat te veel laten gaan met allerlei lekkernijen en zware winterkost of kon je door de sluiting van jouw favoriete sportschool in Nijmegen minder bewegen dan je eigenlijk had gewild. Gelukkig hebben we nog enkele maanden om fitter te worden voordat de zomer begint. Maar hoe pak je dit het beste aan? Met de volgende 3 tips moet dat zeker lukken. 

Let op je voedingspatroon 

Het heeft weinig zin om meer aan beweging te doen als je ondertussen gewoon ongezond blijft eten. Daarom is het eerst belangrijk om je voedingspatroon om te gooien. Zeker als je ook een aantal kilo’s kwijt wilt raken. Voeding speelt een essentiële rol. Dit bevordert de gezondheid en geeft jou energie om in beweging te komen. Dit betekent gelukkig niet dat je nooit meer iets lekkers mag. Je kunt niet dag in, dag uit enkel gezond en verantwoord eten. Dat hou je simpelweg niet vol. Daarom mag er ook zeker ruimte zijn voor wat lekkers. Velen zweren dan ook bij de 80/20 regel. Hierbij eet je voor 80 procent van de week gezond en verantwoord en mag je de overige 20 procent indelen voor wat lekkers. Bijvoorbeeld door één keer in de week toe te geven aan een lekkere (iets minder verantwoorde) avondmaaltijd. Een keertje pizza of langs de snackbar moet dan ook gewoon kunnen. Maak daarnaast gebruik van de volgende tips: 

  • Verklein je porties. Zeker wanneer je wilt afvallen is het goed om naar je calorieverbruik en inname te kijken. Wanneer je meer calorieën binnenkrijgt dan je verbrandt, zal dit leiden tot gewichtstoename. Door de porties te verkleinen, krijg je direct minder calorieën binnen.
  • Blijf variëren binnen je voedingspatroon. Zo gaat het dieet niet zo snel vervelen en krijg je voldoende vitamines en mineralen binnen.
  • Drink voldoende water. Zo krijg je minder suikers en onnodige calorieën binnen van andere drankjes, stil je je hongergevoel en zorg je voor een betere spijsvertering. 

Meer bewegen 

Dit lijkt niet meer dan logisch. Toch blijken veel mensen moeite hebben met de aanbevolen dagelijkse hoeveelheid beweging van 30 minuten per dag. Probeer daarom iedere dag stil te staan bij de keren dat je in beweging komt. Hierbij kun je gebruik maken van de sportschool, maar je kunt ook op andere manieren aan voldoende beweging te komen. Bijvoorbeeld door de auto wat vaker te laten staan en te gaan wandelen of fietsen. 

Kies voor een vorm van bewegen waar jij je prettig bij voelt en wat je leuk vindt om te doen. Zo hou je dit veel beter vol. 

Voldoende slapen 

Wist je dat ook slaap van essentieel belang is bij een fitter en gezond lichaam? Het is belangrijk dat je je lichaam voldoende rust geeft. Op die manier maak je hormonen aan wat het hongergevoel stilt en zelfs maakt dat je minder trek hebt in suikerhoudende producten. Voldoende slapen draagt dan ook indirect bij aan het afvallen. 

Facebook Comments

Share this post